Op zaterdag 27 februari 2010 en naar goede gewoonte organiseert Vlajo - Vlaamse Jonge Ondernemingen een Internationale Marktdag in het Wijnegem Shopping Center. Voor 1.200 jonge ondernemers is dit het hoogtepunt van een schooljaar dat in het teken staat van “ondernemen” en “ondernemerschap”. Jongeren kruipen voor de duur van één schooljaar in de huid van een ondernemer en richten een eigen bedrijfje op, waarbij een gekozen product wordt gecommercialiseerd met inzet van personeel en startkapitaal. De nadruk ligt op DOEN: eerst denken, en dan effectief durven doen! Zaterdag 27 februari stellen 100 mini-ondernemingen (uit de provincies Limburg, Vlaams-Brabant en Antwerpen) zich voor aan het grote publiek. Daarnaast zijn er ook delegaties uit Nederland (5), Litouwen (2), Noorwegen (1), Turkije (4), Engeland (1) en Luxemburg (2) aanwezig. Vlajo hecht veel belang aan kwaliteitsonderwijs en een hechte samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Door onderwijs aan ondernemen te koppelen, kunnen toekomstige ondernemers later terugvallen op hun opgedane ervaring. Van kinderen tot jonge volwassenen, zij die met Vlajo in contact komen, leren de wondere wereld van het ondernemen kennen!Ondernemen is geen gemakkelijke taak, daarom zorgt Vlajo voor een aanbod programma’s die jongeren laten kennismaken met ondernemend denken en doen. In het secundair onderwijs zijn de mini-ondernemingen al meer dan 30 jaar een vaste waarde. Mini-ondernemingen zijn doe-leerformules waarbij leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs hun persoonlijke mogelijkheden en talenten leren verkennen, aan de hand van een miniatuurbedrijf. Op de Internationale Marktdag in Wijnegem zullen de mini-ondernemingen hun producten aan de man proberen te brengen: jonge zaakvoerders en hun medewerkers kunnen dan het grote publiek uittesten. Zo leren ze om onbekende personen te durven aanspreken, meer samen te werken en er voluit voor te gaan. Ze testen hun verkoopskills uit en kunnen er netwerken met elkaar. Dankzij de mini-ondernemingen verwerven de studenten ondernemende competenties voor een vlotte overgang naar de arbeidsmarkt.Deze memorabele dag vormt eveneens de afsluiter van de verschillende VLAJO-marktdagen (Genk, Kortrijk, Sint-Niklaas, Kapellen) waaraan bijna 300 studentenbedrijfjes of ongeveer 3.000 jongeren hebben deelgenomen.Het Shopping Center te Wijnegem leent zich uitstekend voor dit type evenement. Dankzij haar centrale ligging en oppervlakte is het Wijnegem Shopping Center een populaire bestemming voor koop- en kijklustigen in het weekend. Het biedt de deelnemende leergroepen niet alleen een uitstekend forum om hun ondernemende ideeën en initiatieven uit te testen, zij ervaren ook wat het betekent om in de meest concurrentiële omgeving te moeten verkopen. De jury beloont de mini’s die uitblinken met standpresentatie, hun product of verkooptechnieken. Ook het publiek en de mini’s kunnen hun stem uitbrengen. De prijsuitreiking vindt plaats omstreeks 17u30 in de centrale hal van het Shopping Center. Aansluitend wordt u een receptie aangeboden door Vlajo. Programma10u00 Start van de marktdag14u00 Einde van de stemronde voor onze deelnemende jongeren15u00 Telling van de stemformulieren16u00 Ontvangst genodigden17u30 Prijsuitreiking (o.a. met gedeputeerde Koen Helsen van Provincie Antwerpen en schepen Jurgen Van Osselaer van Stad Wijnegem18u00 Fotoshoot winnaarsVoor meer informatie kan u terecht bij Ellen Willemen (Vlajo Coördinator Antwerpen) op het nummer 0473 82 31 25 of via ellen.willemen@voka.be.VLAJO heeft als missie om studerende jongeren te prikkelen voor ondernemingszin en brengt daartoe onderwijs en het bedrijfsleven samen in een unieke win-win. Ondernemende attitudes en vaardigheden die succesvol zijn in het bedrijfsleven komen in het reguliere onderwijscurriculum te weinig aan bod. Vlajo vult het onderwijs aan met studentenbedrijven, intensieve leertrajecten waarbij studenten ondernemende competenties verwerven. In deze tijden van drastische economische veranderingen meer dan ooit noodzakelijk. In schooljaar 2008-2009 worden 35.000 studenten bereikt. Vlajo ontwikkelde de 4D pedagogie (Dromen, Doen, Durven, Doorzetten), een doorleefde groeilijn met aangepaste leerprogramma's voor de doelgroepen 5 tot en met 25 jaar.